در این مطلب به سراغ یکی از قدیمی‌ترین محصولات ایران خودرو می‌رویم تا ببینیم دو تیپ پرفروش آن چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. با این تفسیر شما را به مقایسه پژو 405 glx با slx دعوت می‌کنیم تا از تفاوت‌های این دو ماشین فرانسوی در بازار ایران بیشتر آگاه شوید.

معرفی پژو 405 GLX و SLX

پژو ۴۰۵ یک سدان جمع‌وجور خانوادگی است که در سال ۱۹۸۸ توسط شرکت پژو روانه بازار شد و اتفاقا استقبال خوبی را در کشور فرانسه و سایر بازارهای اروپا تجربه کرد؛ به حدی که عنوان خودروی سال اروپا را نیز به دست آورد. در اواخر دهه ۶۰ شمسی مسئولان شرکت ایران خودرو تصمیم گرفتند تا با همکاری پژو خط تولید ۴۰۵ را در ایران دایر کنند. درنتیجه پژو ۴۰۵ روانه بازار ایران شد و طی سه دهه به عنوان یکی از اصلی‌ترین محصولات ایران خودرو روی خط تولید قرار گرفت. حتی تولیدات جدیدتر ایران‌خودرو نیز بر اساس پلتفرم این خودرو توسعه‌یافته و محصولاتی همچون: پژو پارس، سمند، دنا، دنا پلاس نیز درواقع از فرزندان و نوادگان پژو ۴۰۵ جی ال ایکس به شمار می‌روند.

 شرکت ایران خودرو در سال ۱۳۸۸ به منظور آنکه پاسخی به انتقادات مشتریان پیرامون عدم تغییر محصولات و به‌روزرسانی آنها داده باشد، با اصلاحات ظاهری که روی بدنه پژو ۴۰۵ جی ال ایکس اعمال کرد، مدل جدیدی از این خودرو را با نام پژو SLX 405 به سبد تولیدات خود اضافه نمود. پژو ۴۰۵ اس ال ایکس از جنبه‌های ظاهری و فنی تفاوت‌هایی با مدل جی ال ایکس دارد که در ادامه به صورت جداگانه به هر یک از آنها پرداخته‌ایم.

اگر بین خرید شاهین و پژو ۲۰۶ تیپ ۵، محصول سدان سایپا را انتخاب کنید، شاید بعدا دردسرهای نگهداری از موتور توربوشارژ شاهین شما را از خرید این خودرو ناراضی کند. اگر هم پژو۲۰۶ بخرید، این احتمال وجود دارد که کابین نسبتا کوچک آن نتواند نیازهای خانواده شما را برطرف کند.
در مورد مسائل فنی، کیفیت سواری و دیگر خصوصیات این دو خودرو نیز اختلافات زیادی وجود دارد که باید حتما پیش از خرید از آنها اطلاع پیدا کنید. در این مطلب به مقایسه206 تیپ 5 با شاهین پرداخته و این دو خودرو را به طور کامل از همه نظر مورد بررسی قرار داده‌ایم درنهایت تصمیم بهتری برای خرید شاهین یا خرید پژو ۲۰۶ تیپ ۵ بگیرید.

 همچنین در مورد مقایسه پژو 405 glx با slx از نظر فضای داخل کابین نیز باید گفت که تغییر محسوسی دراین‌باره بین این دو خودرو مشاهده نمی‌شود. البته از سال ۹۳ به بعد شرکت ایران خودرو داشبوردهای جدید موسوم به سوناتایی را روی محصولات خانواده ۴۰۵ نصب کرد که دیگر از مواد نرم در آنها استفاده نشد و پلاستیک خشک ماده اصلی تشکیل‌دهنده این نوع داشبورد به‌حساب می‌آمد.

 همچنین معمولا پژو ۴۰۵ slx با تریم داخلی روشن به بازار عرضه می‌شد اما پژو ۴۰۵ جی ال ایکس هم با تریم کرم و هم مشکی به بازار راه پیدا کرد. 

درمجموع اختلاف ظاهری و نمای داخل کابین بین این دو تیپ از پژو ۴۰۵ خیلی چشمگیر نیست و حتی بعضی از مواقع دارندگان مدل‌های جی ال ایکس با صرف هزینه بیشتر و تغییر مواردی همچون چراغ‌ها، سپرها و…، ظاهر اتومبیل خود را به اس ال ایکس تغییر می‌دهند.

مقایسه مشخصات پژو 405 glx با slx از نظر فنی 

پژو ۴۰۵ جی ال ایکس و اس ال ایکس از لحاظ فنی تا سال ۹۱ هیچ‌گونه اختلافی نداشتند و هر دو محصول با موتور ۱.۸ لیتری چهار سیلندر ۸ سوپاپ XU7 روانه بازار می‌شدند. اما از سال ۹۱ به بعد پژو ۴۰۵ slx عمدتا با موتور ۱۶ سوپاپ ۱.۶ لیتری TU5 متعلق به پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به بازار عرضه شد. 

بنابراین از سال ۹۱ به بعد پژو ۴۰۵ اس ال ایکس با پیشرانه متفاوت TU5 که سروصدای کمتر، نرمی بیشتر، استهلاک پایین‌تر و مصرف سوخت کمتر از مزایای آن به شمار می‌رود، به بازار آمد.

 در سمت مقابل پژو ۴۰۵ جی ال ایکس با موتور ۱.۸ لیتری از لحاظ چابکی و شتاب اولیه وضعیت بهتری دارد و عملکرد آن درمجموع اسپرت‌تر از مدل SLX TU5 به شمار می‌رود. هرچند که استهلاک بیشتر موتور و به‌ویژه سوختن واشر سرسیلندر از معایبی است که می‌توان برای پیشرانه XU7 پژو متصور بود.

 

مدل خودرو پژو 405 GLX پژو 405 SLX
نوع موتور 1.8 لیتری- 8سوپاپ-XU7 1.6 لیتری- 16سوپاپ-TU5
توان (اسب بخار) 100 105
گشتاور (نیوتن متر) 153 142
گیربکس پنج سرعته دستی پنج سرعته دستی
شتاب 0-100 (ثانیه) 12 13.5
مصرف سوخت(lit/100km) 9 7.5
وزن(kg) 1100 1120
ابعاد بدنه (mm) 4408 – 1694 – 1410 4408 – 1694 – 1410
فاصله محوری (mm) 2669 2669

مقایسه آپشن های پژو 405 glx و slx

اصولا پژو ۴۰۵ به عنوان یک خودروی اقتصادی از آپشن شاخص و مهمی بهره‌مند نبوده و این قاعده برای هر دو تیپ جی ال ایکس و اس ال ایکس تقریبا به طور مشابه رعایت شده است.

 بنابراین اختلاف خاصی از نظر آپشن بین این دو مدل دیده نمی‌شود و مواردی مثل فرمان هیدرولیک، کیسه‌های هوای جلو و عقب، ترمز ضد قفل ABS و EBD، شیشه‌بالابرهای برقی جلو، آینه‌های جانبی برقی، ایموبلایزر و بازکن درب صندوق از داخل جزو مهم‌ترین تجهیزات این دو نسخه از پژو۴۰۵ محسوب می‌شوند. در این میان صرفا پژو ۴۰۵ اس ال ایکس به چراغ‌های مه شکن جلو مجهز است که مدل GLX از آن‌ها بهره‌ای نبرده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *